Van Santvoort Bouw heeft in relatief korte tijd een goed werkend systeem opgetuigd, waarmee het bedrijf compliant is aan alle eisen vanuit de ISO9001 en de VCA.

“Bij Van Santvoort besteden wij veel aandacht aan klantgerichtheid. Daarom herkennen en waarderen wij bedrijven die dat net zo belangrijk vinden als wij. ISO2HANDLE is zo’n bedrijf waar de klant centraal staat. Gebruiksvriendelijke en veelzijdige software, fijne persoonlijke begeleiding en hele goede communicatie. Voor ons werkt dat gewoon goed!”
Puk Köhler
-
Kwaliteitscoördinator

Bouwen is vertrouwen, zoals Van Santvoort het zelf zegt. Zonder vertrouwen is er niets om op te bouwen. Het Veldhovense bedrijf werd in 1924 opgericht als familiebedrijf en nog steeds is de menselijke maat het uitgangspunt. Dat het bedrijf indat opzicht iets moois heeft opgebouwd, wordt bevestigd door de Stichting Klantgericht Bouwen. Tijdens de uitreiking van de SKB Awards 2024 kwam Van Santvoort Bouw als beste uit de bus in de categorieën Kopersbegeleiding en oplevering. Behalve het honderdjarige bestaan was er dus in 2024 in Veldhoven nog meer te vieren.

Wat was de uitdaging?

Je wordt niet vanzelf kampioen in klantgerichtheid. Daar moet je echt heel veel voor doen. En wat je dan precies doet, moet je ook nog eens heel lang en consistent volhouden.

Van Santvoort merkte dat consistentie lastig is te managen als processen, werkinstructies, actielijsten, taakoverzichten, incidentrapportages en verbetervoorstellen verspreid over losse documenten ergens op een server staan, aldus Kwaliteitscoördinator Puk Köhler.

Consistentie betekent onder meer dat iedereen op dezelfde manier werkt. Om dat te bereiken wil je processen en procedures vanuit een centrale plaats kunnen delen met medewerkers, onderaannemers en leveranciers. Los daarvan is consistentie ook een belangrijk element in de ISO9001 certificering.

Naast de behoefte aan consistentie was er bij Van Santvoort de wens om voortdurend te verbeteren. Continue verbetering zorgt er immers voor dat je aangesloten blijft op de steeds veranderende wensen van je klanten. Systematisch willen verbeteren is een flinke organisatorische opgave, die veel discipline en doorzettingsvermogen vraagt.

Van Santvoorts Operationeel Directeur Hans-Bart Olijhoek herkende deze uitdagingen en had al eens  ervaren hoe managementsoftware die gewenste consistentie en continue verbetering kan faciliteren. Daarom ging hij samen met Puk Köhler op zoek naar het best passende digitale systeem voor kwaliteitsmanagement.

Bedrijfsnaam
Van Santvoort Bouw
Gebruikte koppelingen
No items found.
Heb je vragen?

Waarom gekozen voor ISO2HANDLE?

Na een vergelijking met andere pakketten kwam ISO2HANDLE uit de bus als het systeem dat heel gemakkelijk naar eigen inzicht en wensen is op te bouwen, zo zegt Köhler.

Het is een totaalpakket waarmee je alle kanten op kunt die je wil. Tegelijkertijd is er al veel structuur en content beschikbaar waar je van gebruik kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een handboekstructuur, van meer dan honderd basisformulieren en van referentietabellen voor diverse ISO-certificeringen en de VCA.

Wat je wil aanpassen kun je zelf heel gemakkelijk doen. Daar hoef je geen programmeerkennis voor te hebben en je hebt er ook geen dure consultants voor nodig.

Je hoeft gelukkig ook geen losse modules aan te schaffen. Alles wat je nodig hebt, zit in het systeem en kun je vrij gebruiken.

Wat heeft die keuze opgeleverd?

Van Santvoort Bouw heeft in relatief korte tijd een goed werkend systeem opgetuigd, waarmee het bedrijf compliant is aan alle eisen vanuit de ISO9001 en de VCA, volgens Köhler.

Het systeem wordt gebruikt voor diverse vormen van registratie, waaronder incidenten, bijna incidenten en gevaarlijke situaties. Maar het wordt ook ingezet voor de registratie van werkplekinspecties, toolboxmeetings, leveranciersboordelingen, actiepuntenregistratie, verbetervoorstellen en klanttevredenheidsmetingen. Veel van de registraties genereren actielijsten, die het eenvoudiger maken om punten op te volgen.

Bijkomend voordeel, zegt Köhler is dat audits veel soepeler en efficiënter verlopen dan voorheen. Auditors krijgen hun eigen auditor-inlog op het systeem en kunnen zich beter voorbereiden op een audit. Ze zijn zonder uitzondering onder de indruk van de overzichtelijkheid van compleetheid van de documentatie en van het gebruiksgemak van ISO2HANDLE.

Belangrijke informatie is voor iedereen in het bedrijf voortaan gemakkelijker te vinden. De registraties en de manier waarop de opvolging is ingericht leveren een flinke tijdwinst op. Bovendien gebeurt die opvolging gestructureerder en consistenterdan voorheen, waardoor het begrip ‘continu verbeteren’ veel meer inhoud heeft gekregen.

Hoe eenvoudig was het om ISO2HANDLE in te richten?

Het inrichten van het systeem zelf was eigenlijk best eenvoudig, volgens Köhler. Maar het heeft wel even geduurd voordat we met inrichten konden beginnen. Dat kwam doordat de introductie van een nieuw systeem ook werd gevoeld als een goed moment om alle processen nog eens onder de loep te nemen en strak te trekken.

In die zin was de introductie dus ook de aftrap van een nieuwe fase, zegt Köhler. Een nieuw systeem met actuele processen vonden wij een mooie nieuwe start. Met dit nieuwe systeem met zijn actuele inhoud gaan we vol vertrouwen een toekomst in, waarin we onze beloften van klantcentraliteit en continu verbeteren kunnen blijven waarmaken

Heeft u hulp nodig?

Laat je nummer achter en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.
Geweldig! We nemen binnen 3 werkdagen contact met u op.
Oeps! Er lijkt iets mis gegaan te zijn tijdens het verzenden van het formulier.
ISO2HANDLE Teammembers
ISO2HANDLE Software snapshot
ISO2HANDLE Google raiting