Een waardig afscheidals investering in de toekomst
Medewerkers komen en medewerkers gaan. Dat isde realiteit van elk bedrijf. In de levenscyclus van een medewerker binnen eenbedrijf blijft vooral de offboarding nog wel eens onderbelicht. Dat is jammer,want een gestructureerde offboarding is niet alleen belangrijk voor devertrekkende medewerker. Het heeft ook impact op de reputatie en de cultuur vaneen organisatie. Behalve een soepele onboarding zijn werkgever en werknemer ookgebaat bij een gestructureerde offboarding.
Waarom investeren in offboarding?
We hebben het in een eerdere blog als eensgehad over de waarde van een soepele onboarding. Die waarde had veel te makenmet de eerste indruk die je als werkgever maakt en het gevoel dat je een nieuwewerknemer geeft.
Eigenlijk is dat bij offboarding niet anders.Het is meer dan de formele afsluiting van een dienstverband. Het is eenuitgelezen kans om de relatie met een medewerker positief af te sluiten. Eenproces dat ervoor zorgt dat kennisoverdracht soepel verloopt, juridischeverplichtingen worden nageleefd en dat de organisatie leert van feedback.Bovendien speelt offboarding een belangrijke rol in het behoud van een positiefwerkgeversimago.
Wat je wil structureren bij offboarding
Als een medewerker het bedrijf verlaat wil jeeen aantal zaken goed regelen.
Allereerst de praktische zaken als hetinleveren van bedrijfseigendommen en de toegang tot systemen. Hopelijk heb jeje middelenbeheer goed geregeld en heb je geregistreerd of iemand beschikt overeen laptop, telefoon, sleutels of een toegangspas. Dan kun je die zaken op hetjuiste moment weer innemen. Er komt ook een moment dat je de toegang totinterne systemen en vertrouwelijke gegevens wil beëindigen of beperken.
Daarna zijn er juridische en administratievezaken die moeten worden geregeld. Zorg tijdig voor een correcte afhandeling vansalaris, vakantiedagen en eventuele andere vergoedingen. Een exitgesprek geeftwaardevolle informatie over hoe de medewerker het dienstverband heeft ervaren.
Ook in de sfeer van communicatie kun je veeldoen. Bijvoorbeeld het team en andere betrokkenen op een respectvolle manierinformeren en een moment creëren om de vertrekkende medewerker te bedanken enom afscheid te nemen.
Een waardig afscheid levert veel op
Een prettige afronding levert een positiefgevoel op bij iedereen. Dat kan ertoe leiden dat je ex-medewerker je bedrijfaanbeveelt als werkgever. Misschien keert dezelfde medewerker op een latermoment zelfs terug als boemerang-medewerker. Door een gestructureerdekennisoverdracht gaat er geen kennis verloren. En tenslotte maakt een goedvertrek ook indruk op werknemers die achterblijven. Het draagt bij aan eensterke interne moraal en vertrouwen binnen het team.
Offboardingis dus meer dan een administratieve verplichting; het iseen kans om een blijvende positieve indruk te maken. Als je het lastig vindt omgestructureerde onboarding consequent vol te houden, kun je daarvoor ook jekwaliteitsmanagementsysteem gebruiken. Veel gebruikers van het ISO2HANDLEplatform hebben de HR-component ontdekt. Net zoals ze hun kwaliteitsmanagementorganiseren, regelen ze ook op HR-gebied hun onboarding en offboardinginclusief middelenbeheer via het platform. Dat is het voordeel van een platformdat zo veelzijdig en flexibel is in te richten.
Wil je hier meer over weten? Stuur ons daneen berichtje.