Waarom Kwaliteitsmanagement voor jouw bedrijf?

Waarom heb je kwaliteitsmanagement nodig als bedrijf?

Voordat je aan de gang gaat met kwaliteit in je organisatie is het goed om je eens af te vragen waarom je dat eigenlijk wil doen. Doe je het omdat je bedrijf het al deed? Of omdat het moet van je directie? Is de reden dat je het ISO9001-schildje op je pand of op je website wil schroeven? Doe je het voor je klanten? Of gewoon omdat je ooit de hoek van kwaliteitsmanagement bent ingerold?

Welk doel heb je voor ogen als je werk maakt van kwaliteitsmanagement? In dit blog beschrijven we wat kwaliteitsmanagement is, waarom je er werk van wil maken en hoe kwaliteitsmanagement zich vertaalt in kostenbesparing, rendementsverbetering, cultuuromslag en hogere klanttevredenheid.

Wat is kwaliteitsmanagement

Volgens ManagementSite is kwaliteitsmanagement een manier van managen en organiseren gericht op continu verbeteren van product, productieproces, dienst of organisatie. Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie.

Kwaliteitsmanagement is gerelateerd aan twee andere vakgebieden. Procesmanagement is een vereiste voor kwaliteitsmanagement om continue verbetering te garanderen. Verandermanagement is nodig omdat de omslag naar kwaliteitsdenken ook bij de mensen in de organisatie moet plaatsvinden.

Doelen van kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement heeft te maken met alle onderdelen van een organisatie en houdt zich bezig met het controleren, verbeteren en beheren van de kwaliteit binnen een bedrijf. Belangrijke principes in kwaliteitsmanagement zijn klantgerichtheid, leiderschap, betrokkenheid van medewerkers, procesbenadering, systeembenadering van managen, continue verbetering, besluitvorming op basis van feiten en win-win relaties met leveranciers.

Het belang van kwaliteitsmanagement in verschillende sectoren

Bouw en installatietechniek

Goede borging van kwaliteit en veiligheid zijn van groot belang in de bouwsector en in de installatietechniek. Dat is in de praktijk niet eenvoudig omdat verschillende leveranciers met hun specifieke activiteiten en processen tegelijkertijd aan een gezamenlijk doel werken. Ze moeten voortdurend mensen en middelen oplijnen om op het juiste moment de juiste bijdrage te leveren. Het veiligheidsaspect komt daarbij niet alleen terug in de manier van werken, maar ook in de apparaten en materialen waarmee wordt gewerkt.

Om faalkosten zoveel mogelijk te vermijden is het belangrijk om aandacht te geven aan de continue verbetering van processen in bouw en installatietechniek. Betere grip op processen zorgt uiteindelijk ook voor minder kosten en betere marges. Een bouw of installatiebedrijf dat zijn kwaliteitsmanagement op orde heeft, bevindt zich per definitie in een betere concurrentiepositie. Professioneel kwaliteits- en risicomanagement is bijna onmogelijk zonder de ondersteuning van gespecialiseerde software. Veel gebruikers van het ISO2HANDLE platform voor kwaliteitsmanagement zijn dan ook te vinden in de bouw en installatietechniek.

Transport en logistiek

De logistieke sector heeft zo zijn eigen uitdagingen waar het gaat over kwaliteitsmanagement en risicobeheersing. Medewerkers zijn vaak over het land of zelfs over het continent verspreid. Daarbij wordt gewerkt met veel bedrijfsmiddelen, die allemaal in goede conditie moeten worden gehouden en fysiek beheerd. Persoonlijke veiligheid speelt een belangrijke rol en vanwege de vaak grote verspreiding van medewerkers is het niet eenvoudig om contact en goede communicatie te houden.

Transport en logistiek zijn competitieve bedrijfstakken. Het is belangrijk om grip te hebben op processen en op kosten. Goed kwaliteitsmanagement helpt bedrijven om goede kwaliteit te leveren tegen de laagste kosten. Dat draagt bij aan de winstgevendheid van transportbedrijven en logistieke dienstverleners.

Ook voor transport en logistiek geldt dat goed kwaliteitsmanagement bijna niet mogelijk is zonder een professioneel en gespecialiseerd managementsysteem. Steeds meer transportbedrijven en andere partijen in de supply chain kiezen daarom voor ISO2HANDLE, een alles-in-een platform voor kwaliteitsmanagement en risicomanagement.

Industrie (van petrochemie tot voedingsmiddelen)

Elke maakindustrie kent een bonte waaier van uitdagingen. Veel daarvan hebben te maken met veiligheid. Van blootstelling aan gevaarlijke stoffen tot en met voedselveiligheid. Kwaliteitsmanagement draagt bij aan het instellen en naleven van processen die bedoeld zijn om kwaliteit en veiligheid te waarborgen. Risicomanagement brengt risico’s in kaart en maakt duidelijk waar prioriteiten liggen om risico’s beheersbaar te maken en terug te dringen.

Blootstelling aan gevaarlijke stoffen kan grote gevolgen hebben voor medewerkers. Daarom moeten bedrijven er alles aandoen om gevaarlijke blootstelling te voorkomen. Het niet naleven van voedselveiligheid kan uiteindelijk leiden tot gevaar voor consumenten. Voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie kan dit leiden tot terugroepacties en de daaruit volgende reputatieschade.

Bedrijven in de industrie hebben dus alle reden om hun kwaliteitsmanagement goed te organiseren. Dat is eigenlijk alleen mogelijk met de ondersteuning van een professioneel systeem zoals dat van ISO2HANDLE. Industrieën vinden daarin alles wat de moderne kwaliteitsmanager nodig heeft om zijn of haar werk goed te kunnen doen.

Montage en assemblage

In de montage en assemblage zijn veel mensen en middelen in het proces. Een goed systeem voor kwaliteitsmanagement voeg daar methoden aan toe, die zorgen voor een efficiënte en kwalitatieve bedrijfsvoering. Bedrijven die aandacht geven aan kwaliteitsmanagement krijgen de voorkeur van leveranciers en kunnen tegen lagere kosten werken. Kwaliteitsmanagement zorgt dat ze de concurrentie beter aankunnen.

Groothandel en detailhandel

Relatief veel klanten van ISO2HANDLE komen uit de handel. Zowel in groothandel als detailhandel is de concurrentie groot en staan prijzen vaak onder druk. Geld verliezen aan slechte processen is daarom niet slim. Goed kwaliteitsmanagement helpt om processen te stroomlijnen en onnodige kosten te vermijden. De kwaliteitsmanager draagt rechtstreeks bij aan de concurrentiekracht van de onderneming.

Zorg en welzijn

In de zorgsector speelt concurrentie geen rol van betekenis, maar een basisniveau van kwaliteit is wel nodig om financiering vanuit een zorgverzekeraar of zorgkantoor te kunnen veiligstellen. Zelfs zonder concurrentie is kwaliteitsmanagement dus een must. Alle zorg- en welzijnsorganisaties besteden vanzelfsprekend aandacht aan de kwaliteit van de zorg van de zorgverlener aan de patiënt. Maar steeds meer zorgorganisaties betrekken ook andere stakeholders in hun kwaliteitsfilosofie. Een kwalitatieve relatie met medewerkers, leveranciers en overheden is in hun benadering ook belangrijk.

Op het moment dat je kiest voor een dergelijke volwassen benadering van kwaliteitsdenken, is het logisch om de kwaliteitsfunctie in je organisatie goed te gaan organiseren. Een kwaliteitsteam en goede ondersteuningssoftware zoals die van ISO2HANDLE zijn belangrijke onderdelen van die organisatie.

Dienstverlening

Er zijn veel vormen van dienstverlening waarbij een fysieke prestatie wordt geleverd. Denk aan het bezorgen van maaltijden of aan het schoonmaken en -houden van bedrijven. Door kwaliteitsmanagement goed in te richten, zijn dienstverlenende bedrijven in staat om een goede prestatie te leveren tegen aanvaardbare kosten.

Een organisatie met een flink aantal vakantieparken, verspreid over heel Europe richtte zijn kwaliteitsmanagement tot op detailniveau in met het ISO2HANDLE systeem. Speciaal voor dit bedrijf werd een module ontwikkeld, die asset management sterk vereenvoudigde en verbeterde. Meer verhuurbare bungalows en ook nog eens tegen een betere marge. Dat was het resultaat.

Waarom kwaliteitsmanagement belangrijk is voor bedrijven en organisaties

Betere interne processen

Betere processen werken samen om de organisatie continu te verbeteren.

Cultuuromslag

Kwaliteit is niet van de kwaliteitsafdeling, maar van iedereen in de organisatie.

Kostenbesparing en rendement

Kwaliteitsmanagement verbetert processen en voorkomt onnodige kosten.

Verhoogde klanttevredenheid

Tevreden klanten komen terug. Je hoeft dus niet opnieuw dure marketing euro’s te investeren om ze klant te laten worden. Tel uit je winst.

Beheersing van risico’s

Goed risicomanagement zorgt dat je risico’s in kaart brengt en waar nodig mitigeert.

Voldoen aan wet- en regelgeving

In veel gevallen is nodig dat je als bedrijf kunt aantonen dat je voldoet aan wetten en regels. Anders krijg je de business al sowieso niet.  

Conclusie

Goed kwaliteitsmanagement is geen last en ook geen kostenpost. Het is een unieke kans om je organisatie te verbeteren en om onder de streep meer geld over te houden. Investeren in een goed kwaliteitsteam met de beste softwareondersteuning is een slimme manier om kwaliteitsmanagement en risicomanagement voor je organisatie te laten werken.