TAPA
De vereniging Transported Asset Protection Association (TAPA) is een uniek forum dat wereldwijd producenten, logistiek dienstverleners, vervoerders, politie en justitie en andere belanghebbenden verenigt met het gemeenschappelijke doel de verliezen in de logistieke keten te beperken

Wat is TAPA

TAPA is de afkorting voor de Transported Asset Protection Association. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een forum waarin producenten, logistiek dienstverleners, vervoerders, politie, justitie en andere belanghebbenden zijn verenigd. Dit heeft geen betrekking op een enkel land, maar is juist wereldwijd actief. De deelnemers hebben een gemeenschappelijk doel: het beperken van de verliezen (onder ander door criminaliteit) in de logistieke sector.

De TAPA-certificering

Het beveiligingsniveau in de logistieke sector is dankzij TAPA gestandaardiseerd. Om dat beveiligingsniveau optimaal te bewaken en te handhaven zijn er richtlijnen gemaakt. Houdt een logistieke dienstverlener of transporteur zich aan deze richtlijnen, dan mag deze zich TAPA-gecertificeerd noemen. De certificering zorgt er voor dat de houder ervan, aantoonbaar gebruik maakt van beveiligde bedrijfsprocessen en dat dientengevolge, de beveiliging van de goederen optimaal is.

Meer dan 600 gecertificeerde leden

Inmiddels heeft TAPA heeft in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Amerika een behoorlijk aantal leden. Dit aantal blijft groeien en momenteel is het een organisatie met meer dan 600 leden. De gezamenlijke omzet van alle bij TAPA aangesloten ondernemingen bedraagt op jaarbasis ruim 900 miljard dollar.

De voordelen van TAOA bij VTS

Een TAPA-certificering biedt voor een onderneming in de logistieke sector tal van voordelen. Dankzij de hoge eisen biedt een TAPA-certificering ook nieuwe mogelijkheden om u te onderscheiden van de concurrentie.

In het kort komt de TAPA-norm op het volgende neer:

  • De deelnemer is zich bewust van de beveiligingsrisico’s en heeft afdoende maatregelen genomen om de risico’s te inventariseren en te minimaliseren.
  • Een TAPA-certificaat realiseert een groot onderscheidend vermogen ten opzichte van bedrijven zonder TAPA-certificaat.
  • Kwaliteit en betrouwbaarheid in de supply chain is door middel van het certificaat gegarandeerd.
  • Voor relaties is het direct duidelijk dat uw onderneming alles in het werk heeft gesteld om schade door criminaliteit te beperken.

Het beveiligingsniveau in de logistieke sector is dankzij TAPA gestandaardiseerd. Om dat beveiligingsniveau optimaal te bewaken en te handhaven zijn er richtlijnen gemaakt. Houdt een logistieke dienstverlener of transporteur zich aan deze richtlijnen, dan mag deze zich TAPA-gecertificeerd noemen. De certificering zorgt er voor dat de houder ervan, aantoonbaar gebruik maakt van beveiligde bedrijfsprocessen en dat dientengevolge, de beveiliging van de goederen optimaal is.

Het managen en monitoren van TAPA

Managementsysteem

Waarom een digitaal managementsysteem voor TAPA?

Veel organisaties stapten al over van een “handboek in de kast” naar een omgeving zoals SharePoint of een Document Management Systeem om hun documentatie ook op afstand in te kunnen zien.

Maar dan blijven deze vragen en bronnen van stress hangen:

  • Hoe krijgt het personeel eenvoudig inzicht in naleving douanewetgeving?
  • Welke trainingen hebben mijn personeelsleden gehad?
  • Waarom kan ik niet eenvoudig mijn registraties doen?
  • Hoe krijg ik overzicht in openstaande taken?
  • Hoe borg ik de processen in de organisatie?
  • Hoe krijg ik echt inzicht in welke processen structureel anders aangepakt moeten worden?
  • Hoe informeer en overtuig ik mijn collega’s van het nut van bepaalde processen?

ISO2HANDLE

Waarom het managementsysteem van ISO2HANDLE?

Omdat ISO2HANDLE alles voor je bijhoudt, najaagt en in kaart brengt, waardoor jij grip en overzicht krijgt en de certificering continue op de achtergrond gemanaged wordt.

Ons platform helpt met alle werkzaamheden die horen bij het behalen en behouden van certificeringen, in alle fases van implementatie tot optimalisatie:

  • Implementeren:
  • Maak gebruik van onze AEO template en pas aan met de drag & drop editor
  • Personaliseer de formulieren
  • Pas workflow schema’s toe, zodat registraties automatisch worden doorgezet naar de juiste collega
  • Adopteren:
  • Handboek en formulieren zijn ook via mobiel toegankelijk
  • Automatisch taakbeheer houdt alle openstaande acties bij in een overzichtelijk dashboard
  • Monitoren:
  • Dashboards in een handomdraai met trend & kostenanalyse
  • Track je KPIs
  • Optimaliseren & Audits:
  • Toegang voor Certificerende Instanties; bepaal zelf de onderdelen en tijdslimiet
  • Download en deel dashboards en rapportages

Adviesbureaus

Partner netwerk van organisatie adviesbureaus

ISO2HANDLE werkt voor samen met een groot aantal certificeringsadvies bureaus in Nederland, met elk hun eigen expertise en focus. Een adviesbureau helpt met de invulling op maat en geeft inhoudelijk advies over hoe de processen rondom de certificering naadloos aansluit met jullie organisatie en werkwijze. Ook kunnen zij helpen met het overstap van jullie huidige systeem naar ISO2HANDLE.