Wat is ISO 9001 certificering?

In bijna elke sector is ISO 9001 een begrip. ISO 9001 is een internationaal erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement. ISO 9001 is gepubliceerd door de International Standardization Organization (ISO) en is tot stand gekomen door een samenwerking tussen organisaties over de hele wereld. In Nederland wordt de norm gepubliceerd door NEN met als volledige titel NEN-EN-ISO 9001. ISO 9001 is een internationaal erkende norm dat eisen omvat op het gebied van kwaliteitsmanagement. Deze norm dient als een maatstaaf voor transparantie en betrouwbaarheid in de markt. Kwaliteitsmanagement is terug te zien in alle processen binnen je organisatie die je product of dienst voortbrengen. Daarnaast zorgt kwaliteitsmanagement ervoor dat jouw organisatie goed beheerst dat je product of dienst voldoet aan de eisen, behoeften, wensen en specificaties van de klanten en stakeholders. Met ISO 9001 kwaliteitsmanagement zorg je voor continue verbetering van kwaliteit, zodat je steeds beter aan de behoeften van de klanten kunt voldoen.

 

De kracht van ISO 9001 is op meerdere vlakken terug te zien. De rode draad van het kwaliteitsmanagementsysteem is de Plan-Do-Check-Act-cyclus (PDCA-cyclus). Door middel van deze cyclus werk je constant aan het verbeteren van de interne organisatie, terwijl jij meer nieuwe klanten aantrekt, je omzet verhoogt en bestaande klanten tevreden houdt.

 

Voordelen van kwaliteitsmanagement

  • Een hogere omzet
    60% van de organisaties die op een succesvolle manier omgaan met ISO 9001 kwaliteitsmanagement behalen een hogere omzet.
  • Aantoonbare kwaliteit
    Door middel van ISO 9001 kwaliteitsmanagement kan je bij klanten en stakeholders aantonen dat je processen dusdanig beheerst, dat jij je producten en diensten kan leveren die aan de eisen van klanten en relevante wet- en regelgeving voldoen.
  • Klanttevredenheid verhogen
    Met de ingerichte processen om je kwaliteitsmanagement te verbeteren bedien jij jouw klanten op de best mogelijke manier. Je legt de basis voor tevreden en trouwe klanten doordat je constant aan hun verwachtingen voldoet en deze zelfs kan overstijgen.
  • Kostenbesparing
    Met gestroomlijnde processen verminder je de kans op fouten. Daarnaast werkt je organisatie efficiënter, mits je het kwaliteitsmanagementsysteem goed inricht. Je kan meer bereiken in minder tijd en met minder middelen.
  • Aanpassingsvermogen
    De norm maakt gebruikt van procesbenadering, waarin de Plan-Do-Check-Act-cyclus en risico gebaseerd denken centraal staat. Hierdoor ben je continu scherp, waardoor je kan inspelen op risico’s, kansen en veranderingen in de markt.

 

Wat houdt ISO 9001 certificering in?

Met het behalen van het ISO 9001 certificaat, verbindt je het kwaliteitscertificaat aan jouw organisatie. Deze wordt afgegeven door een onafhankelijke, onpartijdige en deskundige instelling. Met ISO 9001 certificering toon je aan dat jouw organisatie aan eisen van je opdrachtgevers en toezichthouders voldoet en verhoogd de betrouwbaarheid van je producten en diensten. ISO 9001:2015 certificering bestaat uit een driejarige cyclus van jaarlijkse audits, waarbij deze onafhankelijke instelling vaststelt of je organisatie nog steeds aan de eisen van de norm voldoet. Al na de eerste beoordeling kan worden vastgesteld of je organisatie aan alle eisen voldoet, waarna het certificaat aan je wordt verstrekt.

 

Waarom ISO 9001 certificering?

ISO 9001 is de norm bij uitstek voor kwaliteitsmanagement met internationale erkenning. Het is daarom niet voor niets dat een tal van ISO 9001 gecertificeerde organisatie je al voorgingen. Met het ISO 9001 certificaat maak je aan de buitenwereld kenbaar dat je alleen genoegen neemt met het beste voor jouw organisatie; betrouwbare processen die voldoen aan de klantverwachting en daar constant verbeteringen in aanbrengen.